Jak uniknąć nieporozumień w trakcie transportu towarów
Wykorzystanie międzynarodowych reguły handlowych pozwala szybko rozstrzygnąć, która strona ponosi koszty przewozu, a która odpowiada za stan ładunku. Michał Kołtuniak
Tradycyjny handel międzynarodowy, to jest taki, którego przedmiotem są dobra materialne – towary, wymaga zorganizowania ich transportu. Tak zwana gestia transportowa, czyli prawo i obowiązek przeprowadzenia tego procesu może spoczywać zarówno na sprzedającym (eksporterze), jak i kupującym (importerze), bądź też strony mają prawo tą gestią się podzielić. To, co z pozoru może wydawać się proste – czym w końcu jest zorganizowanie transportu, niesie ze sobą wiele pytań. Jeżeli strony w porę na nie sobie nie odpowiedzą, prosta z pozoru sprawa może narobić dużo bałaganu.
Ważne pytania
Przykładowo trzeba bowiem uświadomić sobie, że strony powinny w kontrakcie rozstrzygnąć takie kwestie, jak to:
- kto ma opakować towar, dostosowując go do wykorzystywanej gałęzi transportu, i kto ma za to zapłacić,
- kto dostarcza towar przewoźnikowi (pierwszemu, drugiemu, kolejnemu?),
- kto odpowiada za proces przeładunku (jeżeli byłaby taka konieczność, kto za to płaci, a kto ponosi ryzyko),
- która strona ponosi koszty transportu (na całej trasie, poszczególnych odcinkach),
- kto ponosi odpowiedzialność za ładunek, kogo obciąża ryzyko kradzieży, uszkodzenia, ubytków itp.,
- która ze stron odpowiada za skompletowanie dokumentów wymaganych do przewozu i przekraczania granic celnych,
- czy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta